Cafeïne of theïne in thee?

De verschillen tussen cafeïne en theïne

In principe zijn cafeïne en theïne hetzelfde maar in thee heeft cafeïne oftewel theïne een ander werking op het lichaam dan in koffie. In koffie wordt het veel sneller opgenomen, te vergelijken met langzame en snelle suikers. Cafeïne in koffie werkt als de snelle suikers, die de bloedsuikerspiegel onmiddellijk doen stijgen door een snelle opname door het bloed. Langzame suikers worden minder snel opgenomen, waardoor bloedsuikerpieken uitblijven. Theïne werkt ongeveer als de langzame suikers: je wordt er niet onrustig of trillerig van zoals bij koffie kan gebeuren, maar je kunt je wel beter en langer concentreren.

Cafeïne is een natuurlijke stof

Cafeïne is een natuurlijke stof die het centrale zenuwstelsel en de hartspieren stimuleert. Het werkt vocht afdrijvend. Naast het feit dat cafeïne in thee een andere werking heeft, zit er ook meestal minder cafeïne in een kop thee, dit hangt af van vele factoren, het klimaat en regio waarin de theeblaadjes groeien, de verwerking en de theesoort die je kiest en hoe sterk je hem zet. Gemiddeld bevat een kop thee van 125 milliliter 30  milligram cafeïne, een even grote kop koffie bevat zo’n 85 milligram. Zwarte thee bevat gemiddeld 40 mg, groene thee 20 mg

Puerh thee cake

Hoe smaakt cafeïne ?

Cafeïne heeft een bittere smaak. De stof helpt de plant bij de afweer tegen ongedierte en plagen (en die houden dus niet zo van bitter) cafeïne komt zowel bij de koffie- als de theestruik voor in alle delen van de plant. Voor de theeplant geldt wel dat de knoppen meer cafeïne bevatten dan de overige delen.

Is cafeïne ongezond ?

Een ‘negatief ‘ effect van cafeïne is de energie die het geeft wanneer het lichaam rust nodig heeft, het verstoort je slaapritme dus.

  • Echter, aldus het Voedingscentrum, heeft het drinken van thee, mede door de cafeïne, de volgende positieve gezondheidseffecten
  • het verkleint de kans op een beroerte
  • 3 tot 5 koppen groene of zwarte thee per dag verlaagt de bloeddruk
  • het drinken van groene thee zou het ongezonde LDL-cholesterol verlagen. Dit LDL-cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten.
  • onderzoek suggereert dat tenminste 4 koppen thee per dag het risico op diabetes type 2 verlaagt


Pin0

meer weten over thee of vegetarisch eten of benieuwd naar een workshop?

Neem contact op

over Ans

Mijn hele leven ben ik al dol op groente en sinds een aantal jaren ook op pure losse thee. Thee is voor mij veel meer dan alleen thee, het is een rustmoment, een beleving. Kleur, sfeer, styling, natuur, bloemen en gastvrijheid zijn naast thee en de vegetarische keuken, elementen die terugkomen in mijn proeverijen en workshops.

over mij